Nieuws / 7 april '20 / Werk, Landelijk

ROOD opent meldpunt Werk & Corona

Jongeren worden hard geraakt tijdens de coronacrisis. Veel jongeren werkten voor de crisis met een nuluren- of flex-contract waardoor hun inkomen sterk verminderd is, of zelfs hun baan helemaal kwijt zijn geraakt. Jongeren die nog wel werken kunnen dat lang niet altijd volgens de regels van het RIVM doen. Bazen ontslaan werknemers die met een mondkapje op het werk verschijnen, of laten werkenemers de boetes betalen wanneer bedrijven worden beboet vanwege het niet naleven van de regels van het RIVM. Om hier inzicht in te krijgen opent ROOD het meldpunt ‘Werk & Corona’.

Via de toepasselijke site mijnbaasiseenlul.nl kunnen jongeren hun ervaringen kwijt over problemen waar zij tegen aanlopen. “Dit is misschien een scherpe stelling maar het is niet onjuist. Wanneer jouw baas je tijdens deze crisis op straat zet is hij terecht een lul. Bazen kunnen voor mensen met een onzeker contract gewoon looncompensatie aanvragen zodat deze mensen gewoon in dienst kunnen blijven, en daarmee hun inkomen behouden.” Aldus Bastiaan Meijer ROOD-bestuurslid en initiatiefnemer van het meldpunt.

Met het meldpunt wil ROOD verhalen verzamelen zodat deze gebruikt kunnen worden voor het maken van politieke maatregelen. Ook kunnen bazen die zich niet aan de regels van het RIVM houden daarop worden aangesproken via sociale media. Via mijnbaasiseenlul.nl kunnen alle jongeren hun verhaal kwijt. ROOD neemt dan contact met hen op zodat deze verhalen gebundeld kunnen worden.