Nieuws / 15 maart '19 / Wake up voor onderwijs

Hele onderwijs massaal op Malieveld

Vandaag kwamen meer dan 40.000 leraren, studenten en scholieren bij elkaar op het Malieveld om op te staan voor onderwijs. Zij eisten een lagere werkdruk, een hoger salaris en meer docenten voor de klas. Maar liefst 1800 scholen gingen dicht. Iedereen sloeg vandaag de handen ineen, van basisonderwijzer tot universitair docent.

Jarenlang hebben verschillende kabinetten bezuinigd op onderwijs. Ook D66, de zelfbenoemde 'onderwijspartij', laat het onderwijs vallen en investeert niet. Overal zijn er tekorten. Het grote tekort aan docenten zorgt voor klassen met meer dan 30 leerlingen, terwijl docenten al met hun handen in het haar zitten door de toegenomen werkdruk. In het hoger onderwijs ontploffen de colleges en werkgroepen, waardoor de kwaliteit van het onderwijs onder druk staat en studenten steeds meer zelf moeten doen.

ROOD voert al jaren actie tegen het schuldenstelsel. Dit van Jesse Klaver afkomstige idee zet de toegankelijkheid van het onderwijs onder druk. We zien nu al dat dit schuldenstelsel jongeren weerhoudt om te gaan studeren. ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw: "Het onderwijs is de afgelopen jaren kapotbezuinigd. Als we samen opstaan kunnen we de nodige investeringen afdwingen. Het kabinet heeft ons lang genegeerd, maar kan nu niet meer om ons heen."

Red onze toekomst. Investeer in onderwijs. Sluit je nu aan!