Wake up voor onderwijs

Iedereen heeft op wat voor manier dan ook met onderwijs te maken: we gaan allemaal naar de basisschool, naar de middelbare school en doen een vervolgopleiding. Misschien ga je daarna zelfs in het onderwijs werken. Onderwijs is van ons allemaal. Het is dus logisch dat we er samen voor betalen en dat het toegankelijk is voor iedereen. Daarom is het van belang dat de overheid het regelt en dat het niet wordt overgelaten aan de markt. De minister, managers en schoolbesturen staan te ver van de werkelijkheid af. En toch besluiten zij waar het geld naartoe gaat en hoe het onderwijs wordt ingericht. Het moeten juist de leraren en leerlingen zijn die zeggenschap hebben. Onderwijs is méér dan mensen alleen maar klaarstomen voor de arbeidsmarkt. Een goede opleiding draagt ook bij aan het verkleinen van sociaaleconomische verschillen tussen mensen: niet alleen wie rijk is mag slim zijn, maar iedereen mag slim zijn. Dit is waar ROOD voor strijdt. Dat heeft al opgeleverd dat de studiefinanciering voor mbo behouden is, dat mbo’ers tegenwoordig ook een OV-kaart hebben en dat de Amsterdamse universiteit begint te democratiseren. Dit is het begin. De strijd voor ons onderwijs gaat door.