Nieuws / 7 november '18 / Vlaardingen

Manifest Wonen

De wachttijd voor een betaalbare huurwoning in Vlaardingen bedraagt jaren, het tekort aan sociale huurwoningen in Nederland is gigantisch en neemt alleen maar toe.

Het is lang geleden dat het zo moeilijk was voor jongeren en starters om een fatsoenlijke en betaalbare woning te vinden. Het kopen van een woning is voor veel jongeren geen alternatief, steeds meer van hen zitten immer vast aan onzekere flexcontracten en dan hebben we het nog geen eens gehad over de steeds hoger wordende studieschulden. Kortom er is nooit meer behoefte geweest voor goede betaalbare huurwoningen.

En wat wil de gemeente Vlaardingen doen? Slopen. Heel veel slopen. De gemeente Vlaardingen wil in 2030 de sociale huurwoning voorraad met bijna 3000 woningen terugbrengen. De goedkoopste sociale huurwoningen met een huur tot 410 euro zullen van 3.062 worden teruggebracht naar 1.368. Het is op het moment al moeilijk genoeg voor starters en jongeren. Ook zonder de weinige opties die ze nog hebben van ze af te pakken. De jongeren van Vlaardingen pikken dit niet langer en eisen een fatsoenlijke plek om te wonen. Daarom pleit ROOD Vlaardingen voor het volgende:

Het aantal sociale huurwoningen in Vlaardingen (de laagste prijzenklasse en de totale hoeveelheid) mag niet dalen tot 2030.

ROOD Vlaardingen roept iedere jongere die het met ons eens is om zich bij ons aan te sluiten en de gemeenteraad om Actieplan Wonen bij te stellen om dit catastrofale beleid te stoppen.