Nieuws / 12 maart '18 / ROOD Zwolle

ROOD Zwolle tegen de Sleepwet

Op 21 maart kunnen we stemmen. Niet alleen voor de gemeenteraadsverkiezingen, maar ook op een referendum over de sleepwet. De Wet op inlichtingen- en Veiligheidsdiensten - oftewel de sleepwet, geeft de overheid toestemming om van iedereen, wie dan ook, wanneer dan ook en wat dan ook, gegevens af te tappen. Dit kan een telefoongesprek tussen jou en je moeder zijn, maar ook je bankgegevens wanneer je een nieuwe laptop hebt gekocht of je internetgegevens.

Wat moet de overheid nou met onze gegevens? Ze willen criminaliteit en terrorisme opsporen. Dit klinkt als een heel mooi initiatief, maar niet als je je bedenkt dat je al je privacy gelijk kwijt bent en dat onschuldige telefoontje met je moeder je ineens op een rode lijst kan zetten. Tevens krijgen instanties nu zo veel data over zich heen dat het onmogelijk wordt om zo terrorisme op te sporen. Ze hebben al moeite om de data die ze hebben te analyseren, laat staan als we er nog 20x zoveel data overheen gooien.

ROOD-Voorzitter Lisa de Leeuw: "We zijn aan het zoeken naar een speld in een hooiberg. En we maken het niet beter als we deze hooiberg alleen maar groter maken." Want dat doet de overheid nu. Meer data staat gelijk aan meer zoeken. En zo kost het meer tijd in plaats van minder tijd om uiteindelijk de criminelen op te kunnen pakken.

Wat kunnen we wel doen? De sleepwet stoppen, onze privacy beschermen en gericht zoeken, niet meer data over instanties heengooien. Op deze manier maken we het veiliger voor iedereen. Want dat onschuldige telefoongesprek met je moeder over of je vanavond nou stampot of soep wilt eten is echt niet belangrijk voor de overheid. Wij hebben niets te verbergen, maar dat hoeft de overheid niet te weten.

Dus stem allemaal nee tegen de Sleepwet en pak je privacy terug. Wij strijden voor veiligheid, maar de Sleepwet is niet de manier om veiligheid te garanderen.

Wil je meer info, een keer mee doen of gewoon eens kijken wat ROOD Zwolle allemaal doet? Mail dan naar roodzwolle@sp.nl.