Nieuws / 29 januari '18 / ROOD Utrecht

Weer stakende Riders in Utrecht

Gisteren, op zondag 28 januari, staakten de fietskoeriers van Deliveroo opnieuw. ROOD Utrecht was erbij met koeken om de hen een hart onder de riem te steken. De koeriers voerden in Utrecht actie tegen de nieuwe ZZP-constructie die Deliveroo vanaf februari wil invoeren. Bezorgers krijgen dan geen contract meer, maar moeten gedwongen aan het werk als schijnzelfstandigen. De fietskoeriers, georganiseerd in een eigen vakbond, de Riders Union, voeren al een aantal maanden acties tegen Deliveroo. ROOD is solidair met de stakende Riders, omdat iedereen recht heeft op een fatsoenlijke baan met bestaanszekerheid.

De nieuwe constructie van Deliveroo betekent dat alle risico’s die normaal bij een werkgever liggen nu bij de bezorgers terecht komen. Deliveroo bespaart hiermee miljoenen, maar de bezorgers zijn de dupe. Zij worden niet meer per uur, maar per bestelling betaald. Hierdoor is de kans groot dat ze voor minder dan het minimumloon gaan werken. Ook zijn ze zelf verantwoordelijk voor hun verzekeringen, pensioen en materialen.

Ook SP-kamerlid Bart van Kent was gisteren aanwezig bij de manifestatie in Utrecht om de fietskoeriers te steunen: “Wanneer een koerier op pad is voor Deliveroo en van zijn fiets wordt gereden en arbeidsongeschikt raakt, zijn de gevolgen volledig voor zijn of haar rekening. Deliveroo ontloopt hiermee de verantwoordelijkheid die ieder bedrijf hoort te hebben voor zijn personeel.”