Nieuws / 28 augustus '17 / ROOD Utrecht

ROOD Utrecht opent meldpunt Deliveroo bezorgers

Sinds een paar weken houdt  ROOD, de jongerenorganisatie van de SP, zich bezig met de situatie van Deliveroo fietsbezorgers in Utrecht. ‘We kwamen erachter dat het bedrijf wil overstappen van werknemers met uurloon naar een zzp-model met stukloon’, zegt de contactpersoon Gus Ootjers. ‘De managers hebben dit ontkent, maar deze week blijkt het dat we jammer genoeg gelijk hadden.’ Nu opent ROOD een meldpunt voor alle Deliveroo medewerkers die in actie willen komen.

Met het nieuwe bedrijfsbeleid ontduikt Deliveroo de kosten voor werknemersverzekeringen en pensioenen. Het kan ook gebeuren dat sommige bezorgers te weinig bestellingen krijgen om een fatsoenlijk loon te verdienen. Hierdoor hebben de bezorgers steeds minder zekerheid in hun werk. In andere landen heeft Deliveroo dit zzp-model al eerder doorgevoerd - bijvoorbeeld in Engeland en de Verenigde Staten, ook daar ontstonden de bovenstaande problemen. Daarom bevecht de SP dit beleid ook op parlementair niveau. SP-Kamerlid Bart van Kent: ‘Dit soort schijnconstructies waarbij het bedrijven overduidelijk alleen maar te doen is om personeelskosten te drukken, en al het risico bij de werknemer komt te liggen, moeten snel worden verboden.’

Maar zoals in de andere landen moeten de protesten van onderop komen om succesvol te zijn. ‘We openen een meldpunt voor Deliveroo medewerkers om hen te helpen met acties voeren tegen het nieuwe beleid’, aldus Ootjers. ‘Dankzij onze eerdere gesprekken hebben we al contact met enkele medewerkers, maar in deze nieuwe situatie hopen we nog meer mensen te bereiken.’ Het idee is om fietsbezorgers samen te brengen en hun ervaringen met elkaar te laten delen.

Bezorgers kunnen zich hier melden.