Nieuws / 21 januari '19 / ROOD Rotterdam

Mannenliefde met van der Staaij

Gisteren kwamen in Rotterdam zo’n 150 jongeren samen bij het partijkantoor van de SGP. Aanleiding was de door SGP-fractievoorzitter Kees van der Staaij ondertekende anti-LHBTI+ Nashville-verklaring. Met regenboogvlaggen en stoepkrijt in alle kleuren werd de omgeving van het SGP-kantoor versierd, waarmee de jongeren zich uitspraken vóór de liefde en tegen alle vormen van uitsluiting.

De uit Amerika overgewaaide verklaring laat zien hoe de streng-christelijke kerk over de LHBTI+ gemeenschap denkt. Jongeren die worstelen met hun seksuele- of genderidentiteit worden beoordeeld op hun identiteit en aangemerkt als anders dan de norm. In plaats van onvoorwaardelijke steun en liefde vanuit je eigen omgeving, voelen jongeren zich niet geaccepteerd en worden zelfs pogingen gedaan hen te ‘genezen’. De door van der Staaij ondertekende verklaring is daarmee een klap in het gezicht van iedereen die hier de afgelopen jaren tegen is opgestaan, zowel binnen als buiten de kerk.

ROOD Rotterdam woordvoerder Tijs Hardam: ‘De rechten van de LHBT+ gemeenschap zijn hard voor gevochten en ook binnenin de kerk is er de laatste tijd steeds meer verzet tegen homofobie en andere vormen van intolerantie. Dit maakt het des te erger dat belangrijke predikanten en politici zo'n manifest ondertekenen die haaks staat op deze progressie."

Vanuit het SGP-partijkantoor kwam er helaas geen officiële reactie op het door Memes voor de Massa's georganiseerde evenement, maar de boodschap van de 150 jongeren was duidelijk: Kees van der Staaij, schrap je handtekening! Want homofobie is geen mening, het is de dagelijkse praktijk voor veel mensen in ons land.