Nieuws / 14 augustus '17 / ROOD Rotterdam

Flex enquête en onze eigen 010 flex petitie!

De afgelopen week zijn wij op een drietal momenten in de stad actief geweest omtrent flexwerk. Natuurlijk ging het ophalen van de enquête gewoon door, zo ook zondag op een mooie zomeravond. De twee andere dagen introduceerden wij onze eigen Rotterdamse petitie en gingen wij de straat op in teken van de Flex-tour.

Donderdag gingen wij voor het eerst de straat op met een eigen petitie die de gemeente Rotterdam oproept om inzicht te krijgen in de flexproblematiek binnen Rotterdam en een 'counter-plan' op te stellen om er voor te zorgen dat er vandaag en in de toekomst ruimte blijft voor jongeren om op vaste basis aan de slag te gaan in de stad. Met de stijgende woonkosten wordt het überhaupt al lastig voor jongeren om zich in de stad te blijven vestigen, laat staan met een onzeker contract.

Met de petitie worden handtekeningen maar ook contactinformatie opgehaald van Rotterdamse jongeren en het gaat zeker gestaag. Het is duidelijk dat Rotterdamse jongeren bewust zijn van de problematiek die zij vandaag de dag meemaken.

Afsluitende heeft ROOD de landelijke Flex-tour op vrijdag in het Rotterdamse haar finale gehouden. We zijn samen met een aantal ROOD jongeren uit de rest van het land langs een aantal winkels in Rotterdam geweest om de situatie met onze eigen ogen te bekijken en in gesprek te gaan met werkende jongeren. Alhoewel de flexibele uren voor middelbare scholieren aantrekkelijk zijn blijkt ook hier dat juist de leeftijdscategorie die hier direct na komt de dupe. Van werknemers krijg je zelfs te horen dat 80% de laan uit wordt gestuurd en slechts 20% mag blijven op vaste basis.

Begin 20-ers weten niet of ze een vast contract kunnen krijgen of op basis van wat de beslissing wordt genomen. Op deze manier blijf je zelfs als harde werker en goede presteerder onzeker over je toekomst, niets lijkt in jouw handen te liggen en alles wel in de handen van een of ander figuurtje van het hoofdkantoor die de toestemming moet geven.

Genoeg redenen om onze acties door te zetten en onze arbeidsrechten op te eisen!