Nieuws / 24 februari '20 / ROOD Nijmegen

Studenten geven Dekker rekening van het schuldenstelsel

Nijmegen - afgelopen woensdag kreeg minister Dekker de rekening gepresenteerd van bijna 5 jaar schuldenstelsel. Studentenvakbond AKKU gaf samen met ROOD een vordering van 376 miljoen aan de minister. Dit bedrag is de schuld van alle Nijmeegse studenten samen. De actie werd uitgevoerd in het kader van #Nietmijnschuld, een campagne van de LSVb en de FNV om een einde te maken aan het schuldenstelsel.

Na bijna 5 jaar met het leenstelsel zitten studenten met flinke schulden. Door heel Nederland is de gezamenlijke studieschuld al opgelopen tot meer dan 19 miljard. Ondertussen vinden steeds meer mensen dat het schuldenstelsel moet worden afgeschaft. De huidige studenten zijn de klos en blijven achter met de rekening. Minister Dekker (VVD) was in 2015 mede verantwoordelijk voor de invoering van het schuldenstelsel en is nog steeds groot voorstander. Dit ondanks talloze studenten die nu diep in de schulden moeten duiken voor hun onderwijs. Om Dekker hierop te wijzen en hopelijk een deel van de schulden af te betalen, kreeg de minister van AKKU en ROOD een vordering van 337 miljoen toen hij een lezing gaf aan de Radboud Universiteit. Deze weigerde hij helaas te betalen.

Het doel van de actie was vooral om de aandacht te vestigen op het schuldenstelsel. Met de campagne #Nietmijnschuld willen de LSVb en de FNV, ondersteund door ROOD, de politiek oproepen om eindelijk het schuldenstelsel af te schaffen. Ook moet de huidige generatie studenten worden gecompenseerd.