Nieuws / 8 mei '19 / ROOD Nijmegen

ROOD-uitje geschiedenis van de vakbeweging

Ter voorbereiding op de Dag van de Arbeid ging ROOD Nijmegen 28 april op pad. De dag startte bij de Mariënburgkapel voor een interessante expositie over de geschiedenis van de vakbeweging. Dit gevolgd door een praatje van oud FNV-bestuurslid Ruud Kuijn over de huidige stand van zaken en hoe de toekomst van de vakbond eruit ziet.

Olaf Buunen van Stichting Vakbondsarchief Nijmegen verzorgde een boeiende rondleiding langs de verschillende stukken in de Mariënburgkapel. Voor wie liever op eigen tempo ging waren er ook uitgebreide informatieborden. We leerden over de opkomst van de vakbonden, de houding van de verschillende zuilen en hun respectievelijke bonden en de ontwikkelingen door de jaren heen.

Na afloop gingen we door naar onSPand, waar Ruud Kuin vertelde over het meer recente verleden van de FNV. Hij vertelde over hoe de verschillende vakbonden zich verenigden in de FNV, en wat een zeldzame prestatie dat is in de wereld. Over hoe de afloop van het overleg rond het pensioenakkoord van 2011 aanleiding gaf voor hervormingen en de inspanningen om de vakbond activistischer en democratischer te maken. En hij deed twee oproepen: uiteraard om lid te worden van de vakbond, maar ook om ervoor te strijden dat de bond een activistischere koers te varen. Na de vragenronde werd zoals gewoonlijk de avond afgesloten met een gezellige naborrel.