Nieuws / 9 februari '19 / ROOD Nijmegen

ROOD Nijmegen spijbelt mee voor het klimaat

Afgelopen donderdag 7 februari stroomde het Malieveld vol met stakende scholieren. Gewapend met gevatte borden en spandoeken demonstreerden ze tegen het falende klimaatbeleid van de regering. ROOD-lid Mees van Aanhold: “Waarom zou ik naar school gaan om te studeren voor mijn toekomst, als er straks door klimaatverandering geen toekomst meer is?”

De scholieren liepen in een mars door Den Haag, waarbij ze veel steun kregen van omstanders. Mees van Aanhold van ROOD Nijmegen was erbij. “Het is mooi om te zien hoe erg het onderwerp leeft onder scholieren. Wij mogen niet stemmen, dus dit is de enige manier hoe we onze stem kunnen laten horen.”

Een van de redenen voor dit protest is het recent aangekondigde klimaatakkoord. Uit berekeningen van het Planbureau voor de leefomgeving blijkt dat de doelstellingen niet worden gehaald. Ook worden de grote bedrijven grotendeels ontzien: het gros van de rekening ligt bij de huishoudens. “De regering zegt wel ‘de vervuiler betaalt’, maar wie zijn er nou de echte vervuilers? 71% van de wereldwijde uitstoot komt van slechts 100 bedrijven. Als je die niet aanpakt ga je het probleem niet oplossen”, aldus Mees.