Nieuws / 6 juni '19 / ROOD Nijmegen

OPROEP AAN ABP: STOP MET INVESTEREN IN DE FOSSIELE INDUSTRIE

ROOD Nijmegen roept medewerkers van de Radboud Universiteit op in actie te komen tegen hun pensioenfonds. Het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds (ABP), het pensioenfonds van ambtenaren, investeert nog altijd fors in de fossiele industrie. Daarom  lanceert ROOD samen met Students for Climate een brievencampagne, zodat de medewerkers hun stem kunnen laten horen tegen deze vervuilende investeringen. ROOD-lid Kristina Kingma: “Als de medewerkers laten merken dat ze dit niet pikken, moet het ABP wel reageren. Het is tijd dat mensen weer zeggenschap krijgen over wat er met hun pensioenpremies gebeurt.’’

Kingma maakt zich zorgen over wat voor effecten deze investeringen hebben op het milieu: “Deze bedrijven dragen, om het maar even cru te zeggen, bij aan de vernietiging van de aarde, dus wij moeten tegengas bieden. Door zoveel geld in Shell te investeren geven we hen juist vrij spel. Dan zal er nooit verandering komen, hoeveel bomen ze ook planten.”

Naast de milieuschade die deze bedrijven veroorzaken, zijn er ook de humanitaire problemen. Zo zijn er bijvoorbeeld in Nigeria demonstranten tegen Shell geëxecuteerd. Maar volgens Kingma is er nog hoop: “het ABP investeerde voorheen bijvoorbeeld in tabak en kernwapens. Daar zijn ze uiteindelijk na publieke druk ook mee gestopt. Daarom geloven wij dat er nu ook een kans is, als het ABP bereid is om naar PhD studenten en docenten te luisteren en haar prioriteiten bij te stellen. Dit kan echter alleen maar gebeuren wanneer mensen hun stem laten horen.”