Nieuws / 18 december '19 / ROOD Groningen

ROOD Groningen deelt kerstcadeaus uit aan alle lenende studenten

ROOD Groningen deelt op donderdag 19 december kerstcadeaus uit aan alle lenende studenten in Groningen. Donderdag 19 december staat ROOD Groningen op de Grote Markt vanaf 15:00 om alle studenten met een studieschuld een hart onder de riem te steken voor de feestdagen. Met de afschaffing van het schuldenstelsel is de narigheid voor de meeste studenten nog niet uit het zicht. Als proefkonijnen van dit gefaalde experiment staat de meeste studenten nog een hoge studieschuld te wachten, die afbetaald zal moeten worden.

ROOD pleit samen met de SP voor compensatie voor de lenende studenten als de basisbeurs weer voor alle studenten wordt ingevoerd. Nu een Kamermeerderheid voor afschaffing van het schuldenstelsel is, moeten we volgens ROOD al nadenken over compensatie voor de proefkonijnen. Inmiddels is de petitie voor compensatie - te vinden op https://sp.nl/proefkonijn - al bijna 60.000 keer ondertekend.

ROOD Groningen wil uiteindelijk steun vinden voor deze eis bij lokale onderwijsinstellingen en zal daarvoor actie voeren. Woordvoerder Thomas Senff van ROOD Groningen: “De lenende student heeft het met de dure feestdagen in het vooruitzicht al niet makkelijk. We steken ze daarom een hart onder de riem met onze kerstcadeaus en hopen met de studenten het gesprek aan te gaan over compensatie voor het schuldenstelsel." ROOD Groningen staat op 19 december samen met de kerstman vanaf 15:00 om alle geïnteresseerde studenten van een cadeautje en informatie over de compensatieactie te voorzien.