Nieuws / 23 oktober '19 / ROOD Groningen

ROOD en Rollend Groningen overhandigen wethouder eisen nieuw skatepark

ROOD en Rollend Groningen maken zich ernstige zorgen over de huidige stand van zaken over de skatevoorzieningen in de stad Groningen. Omdat de raadsleden en de verantwoordelijke wethouder niet aanwezig waren op het speciaal hiervoor georganiseerde skate-evenement op het Waagplein, zochten ze wethouder Inge Jongman zelf op om de eisen voor een nieuw skatepark te overhandigen.

De paar kleine skateparkjes die de stad rijk is, zijn zwaar verouderd en grotendeels ‘onskatebaar’ geworden door gebrek aan onderhoud. Een deel van de parken is zelfs onveilig om op te skaten. ROOD en Rollend Groningen zijn bang dat andere skateparken ook op de nominatie voor sloop komen te staan. En een plan voor een nieuw skatepark ligt er nog steeds niet.

Om die reden overhandigen de skaters hun eisen aan de wethouder: ze willen een veilige, nieuwe plek die genoeg ruimte biedt aan de honderden skateboarders, bmx’ers en inline skaters die de stad rijk is. Als laatste eis geven de skaters aan actief betrokken te willen worden in het tot stand komen van een nieuw skatepark.

De skaters van Groningen zijn al jaren bezig met het realiseren van een nieuw skatepark, maar voelen zich weinig gehoord door de gemeente. Bram Roenhorst van Rollend Groningen hoopt dat de raad en de wethouder stoppen met het zien van een skatepark als een lastige kostenpost. “Een nieuw skatepark zou een geweldige sport-investering in de openbare ruimte zijn voor de stad Groningen.”

ROOD en Rollend Groningen zullen 19 november aanwezig zijn bij de raadsvergadering waar het onderwerp aan bod komt. Hier gaan ze proberen met hun pleidooi de raadsleden en de verantwoordelijke wethouder te overtuigen van de noodzaak voor een nieuw skatepark.

Wil jij je ook inzetten voor skaters in Groningen?