Nieuws / 26 september '18 / ROOD Groningen

Sleep-in en win

ROOD organiseerde 6 september samen met Democratische Academie Groningen (DAG) een protest in het Academiegebouw van de Rijksuniversiteit in Groningen. Met tientallen studenten zaten we urenlang op de trappen in de hal. Er lagen vier eisen op tafel voor de universiteit, om voor nu en in de toekomst verantwoordelijkheid te nemen voor de aanhoudende huizencrisis. Uiteindelijk zijn alle eisen door de universiteit ingewilligd. ROOD-wooordvoerder Jona Duran: “Doordat studenten samen met ons opstonden tegen de universiteit en zeiden: ‘genoeg is genoeg!’ hebben we gewonnen en beter onderwijs voor iedereen weer een stap dichterbij gebracht. Daar mogen we erg trots op zijn.”

Eén van de belangrijkste eisen was dat de universiteit zich zou uitspreken tegen het financieringssysteem van universiteiten, dit systeem zorgt ervoor dat universiteiten en hogescholen moeten blijven doorgroeien ten koste van de studenten en de omgeving van de de onderwijsinstelling. Gisternacht heeft het College van Bestuur van de RUG die eis ondertekend. Duran: “De RUG haalt hier al jaren massaal studenten naartoe, zonder enige verantwoordelijkheid voor hen te nemen. De studenten zijn voor de universiteit op dit moment slechts een verdienmodel. Dat rendementsdenken van de universiteit is ontzettend schadelijk en ligt ten grondslag aan het probleem dat er nu is. Het is heel mooi dat de universiteit zich hiertegen publiekelijk uitspreekt.”

Andere toezeggingen waren per direct gratis alternatieve huisvesting voor studenten die nu gedwongen in een tent wonen en een convenant met de universiteit, gemeente en andere partijen om meer jongerenhuisvesting te realiseren.

De ideologie van het rendement en de markt veranderen ons onderwijs van een middel voor verheffing en emancipatie naar een bewaker van bestaande ongelijkheid en leverancier voor het bedrijfsleven. Universiteiten zijn bedrijven geworden. Fabrieken van studenten. Het wordt tijd om de markt weer uit het onderwijs te slopen. Doe jij ook mee?