Nieuws / 29 januari '20 / ROOD Den Haag

Geen oorlog met Iran!

De afgelopen tijd zijn de spanningen tussen de Verenigde Staten en Iran enorm opgelopen. Met de aanval op de Iraanse generaal Soleimani kiest de Amerikaanse president voor een verdere escalatie die verschrikkelijke gevolgen kan hebben voor het Midden-Oosten en de rest van de wereld. Op zaterdag 11 Januari sloegen ROOD, Jong in de SP, Niet In Mijn Naam, het Amsterdams Vredesiniatief, StopWapenhandel samen met honderden mensen de handen ineen. Gezamenlijk maakten zij duidelijk: "Geen oorlog met Iran!".

De manifestatie op het Spui werd begeleid door ROOD-Voorzitter Arno van der Veen en kende diverse sprekers als Marijke Kruyt (AVI), Gemeenteraadslid Femke Roosema (GL), vredesactiviste Katayoun, Wendela de Vries (StopWapenhandel) en ten slotte Tweede Kamerlid Sadet Karabulut (SP). De sprekers veroordeelde collectief de oorlogsdrang van President Trump, die voor niemand ten goede komt behalve de wapenindustrie. Zo zei Femke Roosema: “Dit conflict draait niet om burgers, het draait om machthebbers die kans zien nog meer macht te verwerven. Als deze moord op Soleimani leidt tot nog meer geweld, dan weten we één ding zeker: dan is straks iedereen een verliezer. Iedereen behalve de wapenindustrie.” Ook Sadet Karabulut veroordeelde een oorlog die alleen goed was voor "Trump's verkiezingscampagne, de wapenindustrie en de Amerikaanse oliebelangen."

De sprekers spraken ook hun solidariteit uit met de volkeren van Iran en Irak, die nu de dupe zijn van de machtsstrijd tussen de legers van Amerika en Iran. De mensen in Irak en Iran protesteren al maanden tegen hun autoritaire leiders en voor sociaal-economische verbeteringen. Opnieuw wordt hun door oorlogsmacho's de kans ontnomen een democratie op te bouwen. Tot slot hadden de sprekers een gezamenlijke boodschap voor de regering en Minister Blok van Buitenlandse Zaken: Veroordeel de Amerikaanse aanval op Iran, stuur geen marineschip naar de Perzische Golf, trek de Nederlandse troepen terug uit Irak en stel een wapenembargo in.

Deze demonstratie was dan ook slechts het begin voor een brede anti-oorlogsbeweging. De strijd gaat door! Volg ROOD en 'Niet in mijn Naam' en teken onze petitie tegen oorlog met Iran hieronder.