Nieuws / 11 maart '20 / ROOD Den Haag

Bakfietsbunker blijkt bodemloze put

Voor de fietsenstalling bij het Centraal Station die eindelijk af lijkt te zijn, is het budget twee keer fors verhoogt en deze heeft in totaal maar liefst 42 miljoen euro gekost. ROOD verraste wethouder Robert van Asten vandaag met de ‘bodemloze put prijs’. Er is namelijk reden genoeg om hem deze prijs te overhandigen. Op de basisschool leer je dat als je 1 euro krijgt, je er ook 1 kan uitgeven. Wethouder van Asten heeft daar weinig van begrepen. Hij overschreed het überhaupt al dure project met meer dan 5 miljoen euro. Geld dat van de Haagse inwoners is. Niemand zit te wachten op een uit de klauwen gelopen D66 hobbyproject, want ondertussen wordt er wel 20 miljoen bezuinigd op de jeugdzorg en worden ondernemers van de Haagse Markt niet gecompenseerd voor fouten van de gemeente. Prioriteiten stellen blijkt voor het Haagse college erg lastig.

De oplevering van de fietsenstalling is meer dan drie jaar later dan verwacht. De kosten van het prestigeproject van het stadsbestuur waren begroot op 36,5 miljoen euro. Het bleek allemaal niet duur genoeg te zijn want tussentijds werd aangekondigd dat daar nog eens 3,5 miljoen euro bij kwam. Later werd dat bedrag naar 5,5 miljoen bijgesteld. Dit immense geldbedrag wordt gegooid in een project ‘waar geen einde aan lijkt te komen’, daarom bieden we hem deze prijs aan ‘wellicht denkt het stadsbestuur volgende keer beter na voordat ze weer beginnen aan een geldverslindend project wat een bodemloze put blijkt te zijn’. Vandaag reageerde de wethouder ontkennend. Hij beweert dat de fietsenstalling geen 42 miljoen heeft gekost, helaas voor hem blijken de feiten anders te kloppen.

De Haagse wethouders hebben er sowieso wel een handje van om geld wat betaalt is door de Haagse inwoner uit te geven aan projecten waar voornamelijk hun eigen achterban van profiteert. Het budget voor het Haagse Spuiforum werd ook meermaals verhoogd. En uiteindelijk zal alleen de rijke Hagenaar daar gebruik van kunnen maken. Het lukt de gemeente steeds maar niet om binnen het budget te blijven. Dat zien we bij meerdere projecten in de stad en de bakfietsbunker is daar het zoveelste voorbeeld van. Het lijkt wel of wethouders er een wedstrijd van maken om zo vaak mogelijk over het budget te gaan. ROOD begrijpt het wel, dat elke wethouder zijn eigen paradepaardje wilt hebben. Maar laten we alsjeblieft stoppen met die overmatige verspilling van gemeenschapsgeld.