Nieuws / 8 maart '19 / ROOD Den Haag

Waarom verdien ik meer dan een vrouw?

Op vrijdag 8 maart, Internationale Vrouwendag, hebben we Haagse standbeelden van mannen zich laten afvragen waarom mannen voor hetzelfde werk nog steeds meer verdienen dan vrouwen. Dit deden we om aandacht te vragen voor de gelijke betaling van vrouwen en een wetsvoorstel dat op donderdag 7 maart is ingediend door de PvdA, 50Plus, GroenLinks en de SP.

Vrouwen verdienen nog steeds een stuk minder dan mannen. Volgens het CBS verdienen vrouwen in het bedrijfsleven zo’n 19% minder per uur, bij de overheid is dat 8%. Dit zorgt er niet alleen voor dat vrouwen een stuk minder verdienen dan mannen, maar zorgt er ook voor dat vrouwen nog steeds financieel afhankelijk zijn van mannen. Bijna 50% van de vrouwen is op dit moment niet economisch zelfstandig. Dit zorgt ervoor dat vrouwen een stuk minder snel weg kunnen gaan bij een man wanneer er sprake is van een ongelukkig huwelijk of huiselijk geweld.

Volgens de wet moeten vrouwen voor hetzelfde werk al gelijk betaald worden maar op dit moment moeten vrouwen daar zelf achteraan gaan. Dit werpt veel drempels op. Je moet zelf op je baas afstappen of in gesprek gaan met collega’s over je salaris. Dat kan veel ongemak veroorzaken. De initiatiefwet legt deze verantwoordelijkheid bij de werkgever. Deze moet controleren of er sprake is van gelijke betaling bij gelijk werk.

We hopen dat de wet wordt aangenomen en er snel iets veranderd aan de situatie van vrouwen op de werkvloer. En anders gaan we door met onze acties. Want we zijn tenslotte allemaal gelijk!