Nieuws / 19 augustus '19 / ROOD Den Haag

ROOD start jacht op huisjesmelkers

ROOD opent de aanval op pandjesbazen en huisjesmelkers in Den Haag. Afgelopen weekend hingen zij een spandoek op bij station Hollands Spoor met een oproep voor meer betaalbare woningen. Ook hangen er honderden posters door de Hofstad om aandacht te vragen voor het tekort aan deze betaalbare woningen en de macht van huisjesmelkers.

Aankomende week zijn de introductieweken voor de nieuwe Haagse studenten. Een deel van hen zal huisvesting moeten vinden in Den Haag. ROOD roept hen op: kom samen met ons in verzet tegen de vastgoedgiganten en de huisjesmelkers die jou onderdrukken. Door het tekort aan woningen in Den Haag voor jongeren, profiteren pandjesbazen. De nood is hoog, en dus zijn jongeren eerder bereid een te hoge prijs te betalen voor een kleine kamer. Jongeren vallen in handen van de vastgoedreuzen en kunnen geen kant op. En het stadsbestuur doet helemaal niets. We moeten samen in actie komen om onze woonruimte op te eisen. Een oplossing voor de woningnood is tweeledig. Zolang het stadsbestuur geen sancties oplegt aan huisjesmelkers die huurders buitensporig behandelen, komt er nooit een einde aan deze praktijken. Echter zal de gemeente zelf ook meer moeten investeren in betaalbare woningen. Tot die tijd voeren wij de druk op, zodat niet anders kunnen.

ROOD voert al jarenlang acties voor meer betaalbare woningen en een hardere aanpak voor huisjesmelkers. Marcel van Hooijdonk – een befaamde kapitalist die bekend staat om zijn veelvoud aan panden en de reeks aantijgingen die op zijn naam staan - kreeg van ROOD de prijs voor Huisjesmelker van het Jaar 2019 uitgereikt vanwege zijn nalatigheid wat betreft Haagse huurders op de Binckhorst. Maar ook woningcorporatie Vestia kreeg er verschillende keren van langs toen zij bekend maakte meer dan 10.000 sociale huurwoningen te gaan slopen. Volgens de ROOD  is het hebben van een huis straks alleen nog maar mogelijk voor mensen die veel geld hebben: Het recht om ergens veilig en betaalbaar te kunnen wonen komt steeds meer in het geding door het ‘marktdenken’ van de huidige rechtse partijen in het kabinet maar ook in onze prachtige stad. Met de VVD maar ook onder GroenLinks wordt dit recht langzaam een privilege. Wij moeten hiertegen in actie komen.

Wil je meehelpen met ROOD? Contacteer dan via rooddenhaag@sp.nl