Nieuws / 10 juni '19 / ROOD Den Haag

ROOD Den Haag verrast jongeren met hun AOW-leeftijd

Op maandag 10 juni 2019 is de Haagse afdeling van ROOD, jong in de SP de straat op gegaan om jongeren te informeren over hun nieuwe AOW-leeftijd. Dit deden wij om aandacht te vragen voor het nieuwe pensioen akkoord. Volgens ons is dit nieuwe akkoord super nadelig voor jongeren.

In het nieuwe pensioen akkoord staat dat na een bevriezing van twee jaar de AOW-leeftijd met 7 maanden per jaar wordt verhoogd. Dit is super nadelig voor jongeren, die moeten tot wel hun 70ste werken. Dat is een halve eeuw aan alleen maar werken! Ook de jongeren op straat waren erg verbaasd toen ze horen kregen hoe lang ze nog moesten werken. Zij konden eerst hun AOW-leeftijd raden. Daarna werd er een doek weggetrokken en kwam er een grafiek tevoorschijn waarbij ze hun geboortejaar konden matchen met hun AOW-leeftijd. “Ik wist wel dat ik wat langer moest werken, maar niet zo lang” zegt Laura wanneer het doek werd weggetrokken.

Naast de AOW-leeftijd staan er nog meer nadelige dingen in het pensioenakkoord. Vroeger spaarde de huidige generaties werkenden voor de vorige generatie. In dit nieuwe akkoord wordt dit gescheiden en betaalt iedere generatie voor  zich zelf. Hierdoor wordt alle solidariteit ontnomen. Er wordt nu binnen de vakbond FNV een referendum gehouden over dit akkoord ROOD en de SP roept alle leden op tegen te stemmen. Zij zullen blijven actie voeren voor een sociaal en rechtvaardig pensioenstelsel.