Nieuws / 23 januari '19 / ROOD Den Haag

ROOD Den Haag trapt huisjesmelker van het jaar verkiezing af

Op woensdagmiddag 23 januari hebben we de verkiezing van de huisjesmelker van het jaar afgetrapt op de Grote Markt. We hebben nominaties opgehaald van de jongeren in de stad, zodat zij hun huisbaas kunnen nomineren voor deze niet zo eervolle titel. Met deze verkiezing willen we opstaan tegen de macht van de huisbazen.

Jongeren in Den Haag betalen steeds meer voor een kamer of studio in de stad. De gemiddelde, kale huurprijs voor een kamer is op dit moment 375 euro per maand, dat bleek uit onderzoek van de Landelijke studentenvakbond (2017). Volgens de puntentelling betaalt een student daardoor gemiddeld 116,65 euro teveel. Zo’n 71% van alle studenten in de stad betaalt dus teveel. Daarmee is Den Haag ook meteen de op twee na duurste stad van Nederland. Jongeren worden in Den Haag dus genaaid. Dit laat wel zien waarom jongeren samen moeten opstaan tegen hun huisbaas.

Huisjesmelkers maken graag gebruik van het tekort aan studentenwoningen in Den Haag. Op dit moment ontstaat er een tekort van zo’n 1000 woningen. Huisjesmelkers kennen dit tekort en smeren studenten daarom te dure, slecht onderhouden woningen aan. ROOD wil de macht van de huisjesmelkers breken door jongeren te mobiliseren tegen hun huisbaas.

Samen met jongeren wil ROOD Den Haag betere, goedkopere woningen afdwingen. Vanaf 23 januari kan je je huisbaas aanmelden voor de huisjesmelker van het jaar verkiezing. Klik daarvoor op de knop hieronder!