Nieuws / 5 juni '19 / ROOD Den Haag

Marcel van Hooijdonk benoemd tot huisjesmelker van het jaar

Op donderdag 31 mei zijn we afgereisd naar Breda om huisjesmelker Marcel van Hooijdonk de prijs van huisjesmelker van het jaar te geven. Van Hooijdonk heeft deze prijs gewonnen omdat hij onder andere huurders in onze stad uitwringt. Als prijs gaven wij hem daarom een gouden wringer.

De afgelopen maanden zijn wij samen in actie gekomen met de huurders van de Binckhorstlaan 131. Zij kwamen in opstand tegen het slechte onderhoud in het pand en het niet nakomen van gemaakte afspraken waar wel voor is betaald. Ook willen ze de door hun betaalde contractkosten terug omdat dit volgens de wet niet mag worden gevraagd. Wij hebben ze altijd gesteund in deze strijd. Zo hebben we een cheque en een cadeau proberen uit te reiken aan van Hooijdonk.

Marcel van Hooijdonk is de klassieke huisjesmelker; zoveel mogelijk winst maken door je machtspositie ten opzichte van huurders te misbruiken. Het wordt tijd dat de politiek ingrijpt en boeven als van Hooijdonk echt aanpakt. ROOD en de SP pleiten voor het bijbouwen van betaalbare en kwalitatief goede huurwoningen om de wind uit de zeilen van huisjesmelkers te halen, maar dat is niet genoeg. Er moet ook actief iets tegen de enorme macht van beleggers en vastgoedbazen gedaan worden. SP-Tweede Kamerlid Sandra Beckerman: 'We kunnen denken aan een maximum aantal panden dat iemand in bezit mag hebben of het invoeren van een woonplicht. Dan kan je de grote beleggers uit binnen- en buitenland die starters wegconcurreren van de woningmarkt écht aanpakken.'