Nieuws / 26 april '19 / ROOD Den Haag

Koning Willem-Alexander haalt samen met ons zijn salaris op bij de belastingbetaler

Op vrijdag 26 april zijn we samen met Koning Willem-Alexander op stap geweest om zijn salaris op te halen bij de Haagse belastingbetaler. We deden dit om aandacht te vragen voor het salaris dat de Koning en zijn familie elk jaar krijgt. Dat bedrag vinden wij veel te hoog.

Volgens de Miljoenennota ontvangt Willem-Alexander in 2019 926.000 euro, Maxima 367.000 euro en Prinses Beatrix 523.000 euro. Daar komt nog een onkostenvergoeding van meer dan 6 miljoen euro. Het Koningshuis kost ons bij elkaar 43,3 miljoen euro. Dit is een belachelijk hoog bedrag. Het Koningshuis betaalt geen belasting en leeft riant van ons geld. Niemand heeft een salaris van bijna een miljoen euro nodig en dus ook onze Koning niet. Onlangs werd bekend dat Amalia een startsalaris zal hebben van 1.495.000 euro, waarvan ze 263.000 euro zelf mag houden. Dat is een salaris van 720 euro per dag.

Tijdens de actie kregen we veel steun van het winkelende publiek. De steun voor het Koningshuis neemt onder jongeren af, blijkt uit onderzoek van Ipsos. In 2007 stond 70% van de jongeren achter het Koningshuis, nu nog maar 55%. Volgens het Ipsos komt dit mogelijk door de hoge kosten. Dat merkten we ook op straat. Veel mensen zien het salaris van de Koning liever ergens anders terechtkomen, zoals in de zorg of in het onderwijs.