Nieuws / 27 juni '19 / ROOD Den Haag

Facebook: put your money where your mouth is

Op woensdag 26 juni ging Facebook het gesprek aan met PJO's uit Nederland. Onze voorzitter Arno van der Veen ging de discussie aan met de rechterhand van Mark Zuckerberg: Nick Clegg, voormalig vicepremier van het Verenigd Koninkrijk. Er werd duidelijkheid gevraagd over Facebooks' schimmige belastingconstructies en hardnekkige lobbycampagnes. Nick deed een bijzondere belofte, namelijk dat facebook wel netjes belasting zou gaan betalen. Dat wilden we natuurlijk zwart op wit hebben. ROOD Den Haag had de eer om hem hiervoor een contract aan te bieden.

Het feit dat facebook in gesprek wilt gaan met PJO's is natuurlijk niet onlogisch. De laatste tijd is het miljardenbedrijf nogal slecht in het nieuws geweest. Privacy werd geschonden, belasting werd ontdoken en de democratie werd aangetast door hardnekkige lobby campagnes tegen strengere wetgeving. Na de mooie beloftes van Nick wilden we dit natuurlijk in de openbaarheid kunnen vaststellen. De topman vond dit maar een "laffe mediastunt", terwijl hij zelf mooie foto's laat maken met de andere PJO's om te laten zien hoe goed hij wel niet bezig is. Wij vroegen niks meer dan daad bij het woord te voegen, maar de topman wilde alleen maar snel naar zijn taxi om er vandoor te kunnen gaan.

Voorlopig gaat Facebook dus weinig veranderen. ROOD blijft actie voeren om dit soort bedrijven aan te pakken en te laten zien dat ze niet zomaar met loze beloftes wegkomen.