Nieuws / 14 november '19 / ROOD Den Haag

Compensatie voor de schuldengeneratie

Afgelopen dinsdag hingen we spandoeken op bij station Den Haag Centraal en bij Hollands Spoor. Op de spandoeken staat de tekst “Compensatie voor de schuldengeneratie”. Hiermee vragen we aandacht voor al het misgelopen geld van een hoop studenten die zijn gaan studeren tijdens het leenstelsel.

Vanwege de enorme leningen die studenten nu moeten aangaan voor hun studie startte ROOD een tijd geleden een petitie ‘compensatie voor de schuldengeneratie’. Deze petitie is inmiddels al bijna 60.000 keer ondertekend. In 2015 stapte het kabinet af van de basisbeurs en werd het leenstelsel ingevoerd. Door onze permanente druk, zien GroenLinks en de Partij van de Arbeid nu ook eindelijk in dat het leenstelsel onrechtvaardig is.  “Het is simpelweg niet eerlijk dat ik me zwaar in de schulden heb moeten steken om een studie te kunnen volgen, waar andere generaties gewoon een basisbeurs krijgen. Ik voel me het proefkonijn van een mislukt experiment. Compensatie lijkt me niet meer dan terecht.”, aldus Dave van Keulen, student aan de Haagse Hogeschool.

Op 2 december vindt er een bijeenkomst plaats op De Haagse Hogeschool waar ook Tweede Kamerlid Frank Futselaar (SP) aanwezig zal zijn om met studenten in gesprek te gaan over de basisbeurs, lenen en de actie.