Nieuws / 20 november '18 / ROOD Den Haag

ROOD tegen het schuldenstelsel

Vrijdag 16 november heeft ROOD Den Haag samen met FNV Jong een banner gedropt in de Haagse Hogeschool. Met deze actie willen we zo veel mogelijk studenten oproepen om naar de demonstratie op zaterdag 24 november te komen. We komen dan met honderden mensen bij elkaar op de Lange Voorhout in Den Haag om in actie te komen tegen het schuldenstelsel en de toenemende onzekerheid onder jongeren.

Sinds 2015 is de studiefinanciering afgeschaft door Groenlinks, PVDA, VVD en D66. Hiervoor is het ‘sociale leenstelsel’ in de plaats gekomen. De gemiddelde studieschuld is hierdoor inmiddels opgelopen tot 24.000 euro per student. Naast deze studieschuld zijn de beloftes aan studenten voor meer investeringen in het onderwijs niet nagekomen, sterker nog er wordt bezuinigd.

Na de bannerdrop hebben we flyers uitgedeeld aan de studenten en zijn we in gesprek gegaan over het schuldenstelsel. Jongeren pikken dit niet langer, ze eisen hun toekomst op. ROOD-lid Marije van Hell: ‘Er wordt altijd gezegd dat jongeren de toekomst zijn, maar tegelijkertijd wordt die toekomst ons afgenomen. We beginnen nu steevast met een valse start door de enorme schuldenberg die overblijft na het studeren. Hierdoor is studeren een privilege geworden, terwijl het voor iedereen toegankelijk moet zijn.’

Daarom demonstreren we op 24 november om 13.00 op het Lange Voorhout in Den Haag. Ben jij er ook bij? Meld je dan hieronder aan!