Nieuws / 28 augustus '18 / ROOD Den Haag

ROOD Den Haag maakt statement tegen tekort aan studentenwoningen

In de nacht van maandag 27 augustus heeft ROOD Den Haag pamfletten aangeplakt op leegstaande kantoorpanden rond station Hollands Spoor en het centrum. Het pamflet is een oproep om in actie te komen tegen het tekort aan studentenwoningen. Wij pleiten ervoor om de leegstand te gebruiken om studenten een woning te geven in de stad. Daarnaast heeft ROOD ook een spandoek achtergelaten bij station Hollands Spoor.

Het tekort aan studentenhuisvesting in Den Haag loopt op. Inmiddels staat het tekort al op 1500 woningen. Het gevolg is dat verhuurders profiteren van het tekort door hun huurprijzen omhoog te gooien. Vooral binnen de particuliere sector gebeurt dit veel. Huisbazen vragen huurprijzen die buiten proportie zijn en de studenten weten vaak niet hoe ze hier iets tegen moeten doen. Met name internationale studenten zijn kwetsbaar voor misbruik, zij hebben immers in Nederland geen familieleden of kennissen waar ze tijdelijk kunnen wonen en zijn onvoldoende bekend met de Nederlandse regels. Den Haag is hierdoor de op twee na duurste stad van Nederland geworden om in te wonen. Zonder ingrijpen van wethouder Revis zullen het tekort en de huurprijzen alleen nog maar oplopen.

Wij vinden dat dit niet langer kan. ROOD contactpersoon Marije van Hell: “Het is belachelijk dat er zo veel leegstand is en tegelijkertijd een tekort aan studentenhuisvesting. Het wordt tijd om met creatieve manieren te komen om de woningnood aan te pakken. ROOD pleit daarom voor bijbouw en ombouw.” ROOD ziet kansen in het tijdelijk ombouwen van leegstaande kantoorpanden tot betaalbare studentenwoningen. Nu zien we nog te vaak dat deze kantoren worden omgebouwd tot luxe appartementen en hotels.

Er moet dus flink geïnvesteerd worden in betaalbare woningen om deze problemen aan te pakken. Hoeveel budget het huidige college concreet beschikbaar stelt voor het aanjagen van betaalbare woningbouw is nog niet duidelijk. Wethouder Revis zal dus gauw zijn plannen moeten presenteren. Tot die tijd gaat ROOD Den Haag door met het voeren van actie.

Wil jij meedoen met toekomstige acties van ROOD? Neem dan contact met ons op!