Nieuws / 9 juli '18 / ROOD Den Haag

ROOD Den Haag in actie tegen de permanente oorlog

De afgelopen weken heeft ROOD Den Haag zich bezig gehouden met de 'niet in mijn naam' campagne. De Tweede Kamer was plan om in het laatste debat voor het zomerreces te beslissen dat de missie naar Afghanistan wordt verlengt. Dit konden wij niet zomaar laten gebeuren. Daarom stonden wij in het Zuiderpark en lieten we van ons horen vanaf de tribune tijdens het debat.

In plaats van méér stabiliteit, vrede en veiligheid heeft de oorlog in Afghanistan vooral tot veel ellende geleid. Honderdduizenden mensen kwamen om en miljoenen sloegen noodgedwongen op de vlucht, ook naar Europa. Bovendien neemt het geweld in Afghanistan de laatste jaren alleen maar toe. Al-Qaida, ooit de aanleiding voor deze oorlog, is nog altijd actief in Afghanistan. Sterker nog, de nog radicalere variant daarvan, Islamitische Staat (IS), heeft er inmiddels vaste voet aan de grond. Al meer dan 17 jaar zitten er westerse militairen in Afghanistan. Door extra militairen te sturen blijft Nederland onderdeel van een oorlog die inmiddels permanent geworden is en bovendien niet te winnen. In plaats van méér stabiliteit, vrede en veiligheid is juist het tegendeel gebeurd.

Wij zeggen: een permanente oorlog is geen oplossing voor de mensen. In plaats van de wapenindustrie met miljarden te spekken, moet diplomatie, humanitaire hulp en solidariteit met de lokale bevolking voorop staan. Om die reden liet ROOD Den Haag van zich horen in het Zuiderpark en op de tribune van de Tweede Kamer. In het Zuiderpark stond ROOD Den Haag met een pinata in de vorm van een bom. Voorbijgangers sloegen er maar al te graag op in. Dit keer kwamen er alleen geen snoepjes uit, maar brood en medische hulp.

In de Tweede Kamer werd het kabinet letterlijk teruggefloten vanaf de tribune met een protest.

Permanente oorlog? Niet in mijn naam!

Vindt jij ook dat een permanente oorlog geen oplossing is en wil je je aansluiten bij ons protest? Klik dan hieronder.