Nieuws / 27 mei '18 / ROOD Den Haag

ROOD Den Haag in actie met mbo-studenten

Sinds een maand is ROOD Den Haag wekelijks te vinden bij het ROC Mondriaan om daar met studenten te spreken over hun té hoge schoolkosten. Twee maanden geleden kwam er een schokkend bericht naar buiten dat jongeren soms wel tot 1000 euro bovenop hun standaard lesgeld aan extra schoolkosten moeten betalen.

​Veel studenten die we spreken herkennen zich in dit probleem. De kosten kunnen wel enorm verschillen, dit is vaak afhankelijk van de opleiding die de studenten doen. ROOD heeft daarom ook een online meldpunt geopend waarop studenten kunnen aangeven hoeveel zij kwijt zijn aan alle spullen die zij naast hun lesgeld moeten betalen. Dit zijn bijvoorbeeld boeken, kleding, maar ook praktische voorwerpen zoals scharen, verf en make-up.

​Na een aantal weken langs geweest te zijn op het MBO heeft ROOD inmiddels een goed overzicht van de kosten, maar zijn zij af en toe nog steeds verbaasd wanneer ze spreken met studenten. Zo sprak ROOD-lid Marije van Hell onlangs met een student: 'Een student van de kappersopleiding vertelde mij dat ze het onbegrijpelijk vond, dat je tegenwoordig maar een praatprogramma hoeft aan te zetten en je hoort volwassen spreken over 'de jeugd is de toekomst', als iedereen dit zo belangrijk vindt, waarom betalen wij ons dan scheel aan scharen, verf en kappoppen?'. ROOD is het hier helemaal mee eens, en vindt dat onderwijs toegankelijk voor iedereen moet zijn, ongeacht de dikte van je portomonnee. Onze eis is dat jongeren niet meer opdraaien voor kosten die nodig zijn om hun diploma te halen buiten hun lesgeld.

​De aankomende periode gaat ROOD hard aan de slag om nog meer studenten te spreken, en wordt er binnenkort een bijeenkomst gehouden op een locatie in de buurt van het ROC. Ben jij je al die extra schoolkosten ook zo zat? Doe dan een melding van je extra schoolkosten via tinyurl.com/schoolkosten en strijdt mee om dit tegen te gaan!

Schoolkosten MBO Den Haag

Wil je op de hoogte blijven van onze strijd op het ROC Mondriaan, klik dan hieronder!