Blog / 25 maart '20 / ROOD Den Haag

Maarten van Orden

Waarom Woensdag? Waarom is een studentenkamer zo duur en lastig te vinden?

Wie het woord studentenleven hoort, denkt ook gelijk aan op kamers gaan. Tegenwoordig zien we dat dit steeds meer een luxe geworden is. De prijzen zijn hoger dan ooit en het tekort blijft de komende jaren flink oplopen. Ook beginnen we het steeds meer normaal te vinden dat er een kamer tekort is. Daarom is deze woensdag de vraag: Waarom is een studentenkamer zo duur en lastig te vinden?

Het antwoord kan men kort samenvatten: dit gebeurt er wanneer je studentenhuisvesting overlaat aan de vrije markt. Pandjesbazen hebben er een groot belang bij dat er woningtekorten zijn, dan kunnen ze makkelijk de prijzen opkrikken en hier en daar nog wat extra binnen harken door bijvoorbeeld (illegale) contractkosten te vragen. Studenten moeten soms normaal wel meer dan 2 uur reizen om van hun huis naar school te komen. Daardoor is de gemiddelde student al lang blij een kamer gevonden te hebben. Studentenwoningcorporaties bouwen ook niet genoeg bij en vragen zelf ook al meer huur dan wettelijk toegestaan is. Gemiddeld ligt de huurprijs in Nederland meer dan 100 euro boven de maximaal legale huurprijs. Studenten kunnen hun woningen gratis laten checken door het huurteam van de gemeente. Dit huurteam geeft binnen enkele weken uitslag. Wanneer je te veel betaalt blijkt het echter lastig aan te vechten. Bij het juridisch loket van de gemeente is de wachttijd vaak meer dan een jaar. We zien dat pandjesbazen soms hun huurder zo op straat zetten wanneer ze dit onrecht proberen aan te vechten.

De gemeente Den Haag heeft beloofd komende jaren 3000 woningen bij te bouwen, die moeten het huidige tekort van 3000 woningen wegwerken. De woningen zijn echter pas af in 2026 en tevens weten we hoe goed onze gemeente wel niet is met vertraagde bouwplannen. Tevens neemt het aantal studenten in onze stad alleen maar toe en blijven we nog steeds met een groot tekort zitten.

Wat is dan de oplossing? De gemeente moet actief deze tekorten bestrijden. In Den Haag stonden afgelopen jaar 2% van de woningen leeg. Verder zijn er nog duizenden lege kantoor en winkelpanden verspreid over de stad. Vastgoed bazen kopen vaak veel huizen op en laten deze lang leegstaan. Door het invoeren van een woonplicht komen deze huizen vrij. Dit is onlangs in Amsterdam ingevoerd en in Berlijn werkt dit beleid ook goed. Verder moet het huurteam meer juridische bevoegdheden krijgen om huurders te kunnen bij staan wanneer ze problemen ondervinden. Huurders moeten weer zeggenschap krijgen over de woning waarin ze leven. Verder moet er genoeg woningen worden bijgebouwd in plaats van in dure prestige projecten steken. Den Haag wil zich graag een studentenstad noemen, zij verdient deze titel alleen als studenten hier weer prettig voor een eerlijke prijs kunnen wonen. Deze verandering komt er natuurlijk niet vanzelf daarvoor moeten wij ons organiseren en actie voor voeren. Wil jij bijdrage aan een beter huisvesting beleid die draait om de mensen en niet de winsten? Sluit je dan aan bij ROOD!

Bronnen: