Blog / 27 mei '20 / ROOD Den Haag

Woen Woen Lau

Waarom er een einde moet komen aan de Turkse militaire invasie in Syrië

Internationaal is verontwaardigd gereageerd op de Turkse inval in Syrië. Maar gaat dat de Koerden helpen? Want gaat iemand ook echt iets ondernemen tegen de Turken? Hoe staan de betrokken landen en partijen hierin? De Turkse president Erdogan heeft met zijn offensief in het noorden van Syrië twee doelen voor ogen. Hij wil de Koerdische strijders van de YPG verdrijven uit het grensgebied en tegelijkertijd een plek creëren waar de miljoenen Syrische vluchtelingen, die nu in Turkije zitten, kunnen worden gehuisvest.

Het Koerdische volk heeft geen eigen staat, maar zit verspreid over diverse landen, voornamelijk Turkije, Syrië en Irak en Iran. In Turkije heeft de Koerdische verzetsbeweging PKK in het verleden veel aanslagen gepleegd. Erdogan ziet de Koerdische YPG-strijders in Syrië als het verlengstuk van die PKK. In zijn ogen zijn het terroristen die een bedreiging vormen en daarom wil hij ze verdrijven uit het grensgebied.

President Erdogan ontwikkelde een plan om die Syrische vluchtelingen onder te brengen in het noorden van Syrië, in de grensstrook waar nu de Koerden zitten. Eerst had hij het over één miljoen mensen, later werden dat er al twee miljoen en deze week sprak hij zelfs over het huisvesten van drie miljoen vluchtelingen. Erdogan wil zelfs volledig nieuwe dorpen bouwen waar ze terecht kunnen.

Europese landen keuren de Turkse invasie af. Er wordt gesproken over een wapenembargo en economische sancties. Maar of het zover komt? Een nog groter probleem is het dreigement van Turkije om miljoenen Syrische vluchtelingen door te laten reizen naar Europa. Daar zit geen enkel Europees land op te wachten. Stevige maatregelen vanuit Europa zijn daardoor onwaarschijnlijk.

Daarom moet de vluchtelingendeal tussen de EU en Turkije per onmiddellijk opgezegd worden zodat Nederland en de EU wel aan een menselijker buitenlandbeleid kunnen werken met vrede tussen Turkije en de Koerden op de eerste plaats. Het is onrechtvaardig dat Turkije als lid van de NAVO zonder VN-mandaat de Koerden buiten de eigen landsgrenzen aanvalt. Zolang Erdogan alle Koerden met militair geweld blijft aanvallen en  als terroristen behandelt, dan zal het rechtvaardig zijn als Turkije per onmiddellijk uit de NAVO wordt gezet.

Met het projecteren van de slogan “Ank stop Erdogan! Laat de koerden met rust! Niet in mijn naam!" op het ministerie van defensie riepen vredesactivisten afgelopen jaar op dat minister Bijleveld zich tijdens de NAVO besprekingen actief uit te spreken voor het verwerpen van de Turkse aanval en het steunen van de Koerdische strijd. De minister zou de Koerden moeten danken voor hun strijd tegen IS. Doordat minister Bijleveld niets deed, liet ze de Koerden als een baksteen vallen.

De Turkse aanval komt na overleg tussen Erdogan en president Trump. Trump besloot de Amerikaanse troepen weg te halen uit het grensgebied. De Amerikanen steunden de Koerden de afgelopen jaren in hun strijd tegen IS, maar Trump geeft Erdogan feitelijk groen licht om de Koerden aan te vallen. Toen die aanval eenmaal begonnen was noemde Trump het een slecht idee en hij dreigde met zware economische sancties als Turkije het te bont maakt. Maar wanneer dat het geval is, zei hij er niet bij.

Amerikaanse sancties zouden hard kunnen aankomen bij de kwetsbare Turkse economie, maar of Trump echt zo ver wil gaan. is de vraag. Hij heeft ook het idee geopperd om te bemiddelen tussen Turkije en de Koerden. Maar wat Trump precies wilt hoe het verder moet tussen Turkije en de Koerden, wil Trump er niet verder op in.

Voor de Syrische president Assad is Turkije één van de allergrootste vijanden. Hij ziet de invasie als een aanval van een vijandige buitenlandse mogendheid. Assad is eerder de Koerden te hulp geschoten toen ze werden aangevallen door Turkije. Ook nu hopen de Koerden dat Assad ze te hulp schiet.

De politieke jongerenvereniging ROOD en de politieke partij SP voeren al jarenlang een campagne tegen de permanente oorlog tegen het terrorisme met de motto ‘Niet In Mijn Naam' vanwege de eindeloze Westerse militaire interventies in het Midden-Oosten en de Turkse militaire interventies tegen de Koerden.  Het idee van Erdogan om de Koerden in Noord-Syrië  met een militair geweld af te zetten zal alleen maar leiden tot een eindeloze spiraal van oorlogsgeweld, nog meer vluchtelingen, oplopende spanningen tussen verschillende bevolkingsgroepen, terreuraanslagen in Turkije en andere Westerse landen en andere ellende. Het is een schande dat de wapenindustrie op deze manier al jarenlang grof geld verdient ten koste van miljoenen mensenlevens. Steun ons protest door je gegevens achter te laten op stopdebommen.nl en sluit je aan bij de beweging die een vuist maakt tegen de enorme macht van de wapenindustrie.

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4878381/turkije-syrie-koerden-oorlog

Bron: https://rood.sp.nl/rood-den-haag/nieuws/2019/rood-projecteert-voor-rojava