Nieuws / 15 oktober '17 / ROOD Breda

Woordspelletjes van het ROC

Onlangs is in BN De Stem een nieuwsbericht geplaatst waarin minister Bussemaker reageert op de kamervragen van ons kamerlid Peter Kwint. Kwint vroeg zich namelijk af hoe het kon dat het Radius College, dat onder ROC West-Brabant valt, een extra factuur van om en nabij de 2000 euro kon uitsturen, bovenop het collegegeld. Dit resulteerde on de zogeheten 'Radius-rel'. Uiteindelijk bleek het, volgens Bussemaker, mee te vallen. Het ging om een 'geïsoleerd incident', waarbij een van de managers een fout had gemaakt. Deze fout was al rechtgezet. So far, so good. Echter, daaropvolgend heeft BN De Stem een reactie van de woordvoerder van het ROC, Mia Bink, opgenomen. Deze was als volgt:

Geen enkele student heeft een factuur ontvangen die het wettelijke les- en cursusgeld overschrijdt. Er zijn geen 'extra' opleidingskosten in rekening gebracht. Dat mag niet en dat doen we dus niet.

En dit is dan het klassieke spel met woordgebruik. Mevrouw Bink zegt hier "en dat doen we dus niet". Daar heeft ze gelijk in, want het ROC factureert inderdaad niet de boeken, verbruiksmiddelen, oefenmiddelen en ga zo maar door. Dat doen externe verkopers. Maar we herinneren het gehele ROC maar al te graag aan de PDF-pictogram antwoorden die mevrouw Bussemaker al in 2014 gegeven had. Jasper van Dijk had destijds opheldering gevraagd over wat wel en niet voor rekening van de student mocht komen. Bussemaker reageerde:

De school dient te voorzien in de basisuitrusting die nodig is om de student naar een diploma te leiden, bijvoorbeeld machines en gereedschappen, verbruiksmaterialen zoals hout, metaal, enkele computers en ook softwarelicenties of de schoolpas.

Wij zijn nu al enkele dagen op bezoek geweest bij de verschillende scholen van het ROC in Breda. Wij hebben meer dan 100 studenten kunnen spreken die ons voorbeelden konden geven van zaken die zij zelf moesten betalen. Op de vraag of ze ook zonder deze middelen hun diploma konden krijgen, antwoordde elke student volmondig 'nee'. Dus, leuk dat het ROC stelt dat ze de regels netjes volgen door te spelen met het woordgebruik. Echter, dit soort spelletjes dienen niet met studenten gespeeld te worden en daarom zijn wij samen met de studenten bezig om het ROC weer terug op het rechte pad te brengen. Zonder woordspelletjes, zonder illegale schoolkosten. Wil jij ook meedoen? Stuur dan een mailtje naar adi@spbreda.nl!