Nieuws / 7 november '17 / ROOD Breda

ROOD Breda in actie!

Schoolkostenactie

Ook deze week zijn de jongeren van ROOD Breda scholen langs gegaan in het kader van de schoolkostenactie. Het Vitalis en het Radius college zijn bezocht. Het is het tweede bezoek in een korte tijd, omdat op deze twee scholen de actie het meest relevant is. ROOD vraagt enerzijds de contactgegevens om de jongeren te kunnen betrekken, maar anderzijds gaan wij ook in gesprek. Wat voor kosten moeten de leerlingen betalen? Zijn deze spullen nou echt nodig om het diploma te halen? Onze leden Isadora en Fernon gingen met de jongeren in gesprek en weer is gebleken hoe hard deze actie nodig is.

Weer is bevestigd dat de jongeren tot wel honderden euro's (!!) bovenop het wettelijk collegegeld moeten betalen voor verschillende zaken zoals reinigingssets die vereist zijn binnen de visagieopleiding. Ook spraken we jongeren van de autotechniekopleiding, die vertelden hoe ze zelf werkkleding moesten aanschaffen omdat ze zonder geen praktijk mochten doen. Het zijn maar enkele voorbeelden van vele gevallen die wij tegen zijn gekomen tijdens onze bezoeken. Binnenkort zal er een bijeenkomst volgen waarbij de jongeren samen met ROOD en een expert op het gebied van onderwijs een actieplan gaan opstellen. Zit jij ook op het MBO in Breda en heb jij ook te maken met schoolkosten die je eigenlijk niet hoort te betalen? Laat dan je contactgegevens achter op: adi@spbreda.nl.