Nieuws / 8 februari '17 / Pak de Macht, Landelijk

#PakDeMacht-tour: Duizenden Groningers tegen de gaswinning

Gebouwen met scheuren, instortingsgevaar en een onveilig gevoel. Dat is de realiteit voor veel Groningers als gevolg van de gaswinning. Op dinsdag 7 februari liep ROOD daarom samen met 4000 Groningers in een fakkeltocht voor zeggenschap, een veilige leefomgeving en tegen Haagse arrogantie. Naast ROOD was SP-lijsttrekker Emile Roemer ook van de partij.

ROOD-voorzitter Merel Stoop: "Het is te belachelijk voor woorden dat de huizen in Groningen staan te beven voor de winsten van Shell en ExxonMobil, alias de NAM. De gaswinning moet verlaagd worden tot 12 miljard kubieke meter. Daarnaast moet er onafhankelijk onderzoek gedaan worden naar een veilig winningsniveau. Ook moeten we de NAM uit het proces van schadevaststelling en -afhandeling donderen. Zo kan het schadeproces zich niet laten beïnvloeden door het grote geld. De gasbaten behoren toe aan de Groningers en de rest van Nederland, niet aan het grootkapitaal. In Groningen pakken wij de macht terug!”

Fakkelprotest in Groningen tegen de NAM

Foto: Arjan de Groot

8 februari debatteerden de lijsttrekkers van verschillende politieke partijen in het Groningse provinciehuis. Hier werden onder andere de problemen van Groningers aangekaart. Stoop: “Wil jij ook strijden voor een toekomst waar wij zelf over onze grondstoffen gaan, en niet de multinationals? Sluit je dan aan bij ROOD.”