Nieuws / 2 oktober '19 / Onderwijs

Strijd voor compensatie leenstelsel gaat door!

Afgelopen dinsdag organiseerde ROOD een avond over de compensatie voor het schuldenstelsel als gevolg van de massale steun van studenten voor onze petitie. Studenten en geïntresseerden kwamen bijelkaar om samen met Tweede Kamerlid Frank Futselaer plannen te maken voor een grotere beweging tegen het schuldenstelsel en vóór de compensatie van gedupeerde studenten.

Frank Futselaer begon de avond met zijn verhaal over zijn tijd als docent. Nu is hij woordvoerder Hoger Onderwijs en maakt hij zich al menig jaar boos over de status van het onderwijs in Nederland. Volgens hem is een groot onderdeel van dit probleem het schuldenstelsel: 'Als we studeren, de manier voor jongeren om zichzelf te kunnen verheffen, alleen toegankelijk hebben gemaakt voor de elite, dan moeten we concluderen dat het onderwijs failliet is'. Het schuldenstelsel is een aantal jaar terug ingevoerd door de PvdA, Groenlinks, D66 en de VVD. Zij zijn allen verantwoordelijk voor deze kaalslag op onze toekomst. De plek waar je wieg staat zou niet bepalend moeten zijn of je gaat studeren of niet.

Tijdens de avond hebben we verder nagedacht over onze acties. Hoe kunnen we deze beweging (van al meer dan 60.000 handtekeningen) laten groeien? Hoe kunnen we in Den Haag meer jongeren achter ons idee krijgen? En hoe zorgen we ervoor dat we genoeg druk uitoefenen zodat het kabinet wel op de knieën moet?!

ROOD en de SP zijn altijd al tegen het schuldenstelsel geweest. Studeren moet een recht zijn, geen privilege. Onderwijs moet toegankelijk zijn voor iedereen die wilt studeren. Daarom zijn we onze petitie gestart. Op deze manier kunnen we jongeren, die de dupe zijn van het schuldenstelsel, een stem geven. Wij gaan door totdat elke student die onder het leenstelsel valt gecompenseerd is. Én we blijven doorstrijden voor een rechtvaardig onderwijssysteem inclusief basisbeurs.

Ben jij ook boos over het schuldenstelsel én eis je compensatie?

Teken dan nu hieronder of meld je aan voor één van de andere bijeenkomsten.