Nieuws / 15 februari '17 / Nijmegen, Pak de Macht

#PakDeMacht-tour: Nijmegen in actie tegen discriminatie

Jongeren in Nijmegen komen in actie tegen discriminatie bij het uitgaansleven. Zeven jaar geleden onderzocht ROOD Nijmegen het deurbeleid van uitgaansgelegenheden in de stad. Nu komt de groep weer in actie. ROOD-woordvoerder Janne van den Bosch: "Als blijkt dat in het Nijmeegse uitgaansleven nog steeds jongeren worden geweigerd vanwege hun afkomst, dan is het hoog tijd voor actie!"

Uit het onderzoek in 2010 bleek dat bijna 70 procent van de jongeren met een niet-Nederlandse afkomst wel eens de toegang is geweigerd bij het uitgaan. Bij jongeren van Nederlandse afkomst was dat ongeveer 34 procent. In 2010 deelde ROOD ter afsluiting van het maandenlange onderzoek de Gouden Uitsmijter uit, bedoeld voor de horecagelegenheid die het volgens de onderzoekers het slechtste deed.

Ook deze keer reikt de groep weer de Gouden Uitsmijter uit aan de uitgaansgelegenheid met het meest twijfelachtige deurbeleid. ROOD Nijmegen neemt een enquête af bij ROC's, de Hogeschool Arnhem Nijmegen, de Radboud Universiteit en op verschillende andere plekken in de stad over discriminatie tijdens het uitgaan.
Woon je in Nijmegen? Vul dan de enquête in via onderstaande link.