Nieuws / 9 april '16 / Landelijk, Niet in mijn naam

Bombarderen voor vrede? Slecht voor iedereen

Op vrijdag 8 april vond discussieavond 'What's Left?' plaats in Amersfoort. Ditmaal stond de avond met het thema 'Bombarderen voor vrede' in het teken van de campagne tegen de bombardementen op Syrië: #NietInMijnNaam. Ruim 40 jongeren gingen onder leiding van Sandra Beckerman in discussie met het deskundige panel, bestaande uit emeritus hoogleraar Kees van der Pijl, SP-Kamerlid Ronald van Raak en SP-fractiemedewerker Jip van Dort.

Emeritus hoogleraar Kees van der Pijl legde uit waarom jongeren zich aangetrokken voelen tot IS: "'Als een maatschappij geen doel meer heeft, dan ontstaat er een verlies aan normen. Dat heeft een ziekmakend effect op de hele maatschappij. Dat is zowel bij ons zo als in andere werelddelen."

Ronald van Raak, Tweede Kamerlid voor de SP, legde de averechtse werking van de bombardementen uit: "De manieren waarop wij optreden in het Midden-Oosten ziet IS als een zege, omdat onze bombardementen het beeld van het westen alleen maar bevestigen."

SP-fractiemedewerker Jip van Dort: "Vijftien jaar oorlog tegen het terrorisme heeft de wereld alleen maar onveiliger gemaakt."

Wil jij je ook verzetten tegen de Nederlandse inmenging in het Midden-Oosten? Doe mee met de campagne!