Nieuws / 21 maart '16 / Landelijk, Niet in mijn naam

Laseractie #NietInMijnNaam op Binnenhof

Op maandag 21 maart projecteerde ROOD, jong in de SP met een laser de tekst ‘Bommen op Syrië? Niet in mijn naam’ op het Binnenhof in Den Haag. Eerder stemde de Tweede Kamer definitief in met bombardementen op Syrië, na een draai van de Partij van de Arbeid. ROOD-voorzitter Merel Stoop: "Dit is al de zoveelste keer dat een regering Nederland in een zinloze oorlog stort. Nog meer bommen betekent nog meer oorlog, nog meer geweld en nog meer vluchtelingen. Wij verzetten ons tegen deze uitzichtloze oorlog."

‘We moeten iets doen’ is een veel gehoorde reactie op het geweld van IS. Stoop: “En dat is zeker waar. Maar het is een illusie om te denken dat bommen voor vrede en democratie zorgen. Er moet zo veel mogelijk humanitaire hulp komen voor de mensen in Syrië. Daarnaast moet er gekeken worden naar een politieke oplossing.” In de tussentijd moet IS keihard aangepakt worden. Stoop: “Dat kan door alle geld- en wapenstromen te stoppen en door geen olie meer van ze te kopen. We moeten nu lessen leren uit het verleden: eerder militair ingrijpen in het Midden-Oosten heeft de situatie alleen maar verergerd en een voedingsbodem voor IS doen ontstaan.”

ROOD begon de actie ‘Niet in mijn naam’ en bijna 7000 mensen in het land sloten zich al aan. Stoop: “Maak een foto van jezelf met de tekst #NietInMijnNaam en sluit je aan bij de acties. Samen laten we zien dat we niet achter de bommen van de regering staan en maken we de beweging groot. Het is hoog tijd om de oorlog te stoppen.”