Nieuws / 25 augustus '12 / Landelijk

SP populairste partij onder jongeren

De SP is de populairste partij onder jongeren tussen de achttien en vierentwintig jaar. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam, vandaag gepubliceerd in De Volkskrant. Zo'n vijftien procent van de jongeren is van plan SP te gaan stemmen. Dat is meer dan PvdA en D66 samen.

Dat is goed nieuws. De rekening van de crisis wordt ook bij jongeren neergelegd. Fatsoenlijke scholen zijn leerfabrieken geworden, met dure managers en beleggingen op de beurs. Honderdduizenden kinderen groeien dagelijks op in armoede, terwijl Mark Rutte ontkent dat er überhaupt armoede is in Nederland. En de jeugdwerkloosheid blijft maar oplopen; dagelijks verliezen vele jongeren hun werk.

ROOD in actie voor het behoud van de stufi, een belangrijk thema voor studenten

Nederland is dan ook toe aan iets anders. Aan menselijk en sociaal. De verkiezingen op 12 september gaan dan ook maar over één ding: gaan we op een sociale manier uit de crisis met Roemer, of modderen we voort op de neoliberale weg van Rutte?