Nieuws / 23 augustus '12 / Landelijk

ROOD door hele land op intromarkten

Het einde van augustus nadert en dat betekent voor veel steden maar één ding: duizenden aankomend studenten overspoelen de studentensteden tijdens de introductieweken. ROOD staat deze weken dan ook door heel Nederland op de introductiemarkten om jongeren te overtuigen SP te stemmen. Groningen, Leiden, Rotterdam, Utrecht, Nijmegen: de markten kleuren ROOD!

Vorige week begonnen de meeste introductiedagen. Dinsdag stond ROOD op de markt van de Leidse EL-CID, de Leidse introductietijd. Samen met Tweede Kamer-kandidaat én ROOD-lid Lies van Aelst en Leidse SP'ers stond ROOD op de informatiemarkt met een speciaal info-pakketje voor studenten. Een dag eerder stond ROOD Groningen op de markt van de KEI-week met de 'scheve verdeling'; zestig procent van al ons vermogen is in handen van tien procent van de bevolking, terwijl zestig procent van de Nederlanders samen maar twee procent van dat vermogen bezitten. Veel mensen hoopten dat het eerlijker is. Ze schrokken van deze verdeling', aldus ROOD Groningen-woordvoerder Eduard van Scheltinga.

De intromarkt in Nijmegen

Deze week was ROOD opnieuw te vinden op de intromarkten: maandag in Nijmegen en Delft, en woensdag in Rotterdam. Veel studenten maken zich zorgen over de toekomst van het hoger onderwijs, blijkt keer op keer op de intromarkten. Studenten willen vooral weten wat de SP van de langstudeerboete vindt. Afschaffen, en zo snel mogelijk. Ook de studiefinanciering is nog steeds een hot item. In tegenstelling tot de VVD, D66, GroenLinks en PvdA wil de SP de studiefinanciering behouden in plaats van omzetten in een leenstelsel. Eerder concludeerden LKVV en Delta al dat de SP dé partij is voor studenten in het hoger onderwijs.

In Groningen stond ROOD op de markt van de KEI-week