Nieuws / 30 augustus '12 / Landelijk, Onderwijs

Meer steun OV voor MBO

De PvdA komt met een voorstel voor een trajectkaart voor MBO’ers van 16 en 17 jaar. Deze groep studenten heeft op dit moment namelijk geen recht op gratis openbaar vervoer, zoals andere studenten wel hebben. Het voorstel komt de SP bekend voor. Al vier jaar geleden kwam de SP met een vergelijkbaar voorstel.

Het verschil is alleen dat de SP een volwaardige OV-jaarkaart wil voor de MBO’ers en de PvdA het alleen bij een trajectkaart houdt. Voor HBO’ers en universitaire studenten is de OV-kaart al jarenlang vanzelfsprekend. Voor MBO’ers pas als ze ouder zijn dan 18. Voor de minderjarige MBO’ers die niet dichtbij hun school wonen kunnen de reiskosten hoog oplopen.

Een trajectkaart is slechts een pleister op de wond. Als de studenten op stage gaan bijvoorbeeld, zitten ze weer met de reiskosten. En als je geen dikke portemonnee hebt, is dit een belemmering voor de studie. Daarom heeft de SP dan ook in haar verkiezingsprogramma staan dat alle MBO’ers recht moeten hebben op een OV-kaart.

In de Tweede Kamer is helaas nog geen meerderheid voor beide voorstellen. Dat betekent niet dat er niks aan te doen is. ROOD voert al meer dan vier jaar actie voor een OV-kaart voor alle MBO’ers. Na ludieke acties en vele honderden handtekeningen opgehaald te hebben, is er toch een resultaat geboekt. In Noord-Brabant krijgen jonge MBO’ers een kortingskaart voor de bus. Nu de PvdA met haar plan voor een trajectkaart komt, kan er in andere provincies ook wat veranderen. In Zeeland stemde zij ooit nog tegen het SP-initiatief, dat zal nu niet gauw meer gebeuren.