Nieuws / 24 augustus '12 / Landelijk

IJs-express op de intromarkten

De afgelopen twee dagen heeft de ROOD-tour Nijmegen en Eindhoven aangedaan. In beide steden stond de IJs-express op de intromarkten die gehouden werden door de hogescholen en universiteit om de nieuwe studenten te verwelkomen.

Op de intromarkt van de HAN in Nijmegen was de sfeer goed en waren er zelfs al ’s ochtends vroeg veel gegadigden voor een tomatenijsje. Later op de dag werd er nog campagne gevoerd in het centrum van de stad, waar ook veel studenten te vinden waren. Een belangrijk punt tijdens de verkiezingen voor de eerstejaars zijn de bezuinigingen op onderwijs die er aan dreigen te komen. Velen studenten maken zich zorgen over het mogelijk afschaffen van de studiefinanciering. ROOD-voorzitter Lieke Smits: 'Het afschaffen van de stufi is een domme politieke keuze. Studeren moet voor alle jongeren toegankelijk zijn en het is niet eerlijk om jongeren op te zadelen met een schuld van duizenden euro’s nog voordat ze überhaupt aan het werk gaan. De samenleving heeft er baat bij als jongeren goed opgeleid zijn en dat is het investeren waard.'

In Eindhoven stond ROOD in het centrum van de stad waar verschillende groepen eerstejaars studenten van de Fontys en de Technische Universiteit langstrokken. Ook konden zij onder het genot van een tomatenijsje luisteren naar een debat tussen verschillende politieke partijen met onderwijs natuurlijk als belangrijkste onderwerp. ROOD-bestuurslid Marc Smits was van de partij namens de SP. Hij verdedigde met verve de afschaffing van de langstudeerboete maar hij liet ook duidelijk weten dat de SP voor behoud van de studiefinanciering is. Veel partijen, zoals VVD, PvdA, Groenlinks en D66, willen de studiefinanciering omzetten in een leenstelsel.