Nieuws / 14 februari '12 / Landelijk

Een op drie mbo'ers leert te weinig om vak te kunnen uitoefenen

Uit onderzoek van ROOD, jong in de SP, blijkt dat één op de drie studenten op het mbo het idee heeft zijn vak niet te leren. “Op het mbo worden toekomstige vaklieden opgeleid. Dan is het onacceptabel dat zoveel studenten zeggen hun vak niet te leren. De regering moet zorgen voor meer praktijkgerichte lessen en bevoegde leraren,” aldus ROOD voorzitter Leon Botter

Boze mbo'ers demonstreren in februari 2010 voor beter onderwijs

Overal in het land heeft ROOD op ROC’s studenten gevraagd wat ze van hun onderwijs vinden. Daaruit kwamen een aantal schokkende zaken naar voren. Zo blijken er met grote regelmaat onbevoegde docenten voor de klas te staan. Bovendien weet twee op de drie studenten niet dat de eigen bijdrage op het MBO een vrijwillige bijdrage is. Botter: “Veel scholen stellen de vrijwillige bijdrage verplicht. Op deze manier berooft het management de studenten.” Ook blijkt er vaak een gebrek aan de meest normale schoolvoorzieningen zoals kluisjes en computers te zijn.

ROOD doet in haar rapport voorstellen hoe het MBO kan worden verbeterd. Volgens de jongeren van de SP moet het geld dat scholen krijgen ook echt in de klas belanden. ROOD vindt ook dat het competenties leren moet stoppen. “In plaats van vakkennis, leren studenten over nietszeggende competenties. Niemand heeft iets aan een loodgieter die wel weet dat hij zijn schoenen uit moet trekken, maar de verwarming niet kan repareren. Daarom pleiten wij voor voldoende lessen van bevoegde vakleerkrachten.”

Leon Botter: “Dit onderzoek is pas de eerste stap op de weg naar een beter mbo. Nu komt het erop aan de misstanden aan te pakken. ROOD zal studenten die in actie komen van harte ondersteunen.”

Zie ook: