Nieuws / 17 januari '12 / Landelijk

Succes voor ROOD Zutphen: skaters krijgen skatebaanverlichting

Maandag 16 januari, laat in de avond stemde de gemeenteraad van Zutphen bijna in zijn geheel voor het SP-plan voor verlichting op The Canyon. Alleen de Christen Unie bleek tegen.

"Actie voeren werkt," aldus Ellis Müller van ROOD Zutphen, "dat hebben we ook hier weer mee laten zien. Door samen in verzet te komen kun je de wereld een stukje beter maken."

ROOD steunde de skaters al jaren in hun strijd voor verlichting, omdat zij van mening zijn dat er voor jongeren te weinig te doen is in Zutphen. "De skatebaan is een plek waar je je kan ontwikkelen, waar je mensen kunt leren kennen en waar je kunt sporten. Dat is belangrijk, zeker als je jong bent."

De skaters zijn dolblij. Sybren Planting is één van de skaters: "Er komt eindelijk verlichting in skatepark Zutphen. In de herfst en winter 's avonds rollen en chillen in het licht! Echt, het heeft twee jaar lang geduurd dit. Hoe moeilijk kan het zijn om een paar lampen neer te zetten?"

Joost Heuvelink van ROOD: "Ik had echt kippenvel in de raad gisterenavond. Als je na twee jaar doorbijten in een keer 100% succes haalt, dan valt er toch in eens een last van je schouders. Maar ook als het voorstel niet was aangenomen, dan nog hadden we tot het bittere eind doorgevochten. Er zit bloed zweet en tranen in de lampen, ik ben onwijs trots op de skaters, de SP raadsfractie en onszelf natuurlijk."

ROOD lijkt alleen maar strijdbaarder geworden door dit succes, blijkt uit de uitspraak van Ellis Müller: "Inmiddels hebben we samen met Zutphen een huisjesmelker gestopt en voor verlichting van The Canyon gezorgd. De volgende stap naar een beter Zutphen zal gezet worden op het MBO."