Nieuws / 20 januari '12 / Landelijk

Kabinet wil studiefinanciering master afschaffen

Staatssecretaris Zijlstra heeft bekend gemaakt dat hij de studiefinanciering voor master opleidingen wil afschaffen. Studenten die willen doorstuderen zullen moeten gaan lenen, Dit betekent dat er op jaarbasis €3200 euro meer betaald moet gaan worden voor een masteropleiding. ROOD vindt dit een asociale bezuinigingsmaatregel die studeren alleen maar mogelijk maakt voor de elite.

Volgens Zijlstra kunnen studenten in de toekomst gebruik maken van gunstige leenvoorwaarden en is deze bezuiniging niet onrechtvaardig omdat studenten later weer meer gaan verdienen. Volgens ROOD-voorzitter Leon Botter is dit onzin: "Ieder onderzoek laat zien dat een groot aantal jongeren niet meer zal gaan studeren wanneer een leenstelsel ingevoerd wordt. Bovendien is studeren niet alleen een investering in jezelf, de hele maatschappij is gebaat bij goede artsen, advocaten en wetenschappers. Als je dan meer gaat verdienen ga je dankzij ons progressieve belastingstelsel al meer betalen."
Daarnaast blijkt steeds vaker dat afgestudeerden die opgezadeld zijn met een hoge lening moeilijk aan een andere lening, zoals een hypotheek, kunnen komen.