Nieuws / 9 augustus '20 /

Stop de kernbommen!

Op 9 augustus 1945, viel de laatste kernbom die gebruikt werd om mensen te doden. 3 dagen eerder viel de eerste. Na deze ongekende ramp capituleerde het Japanse keizerrijk en was de tweede wereldoorlog voorbij. De dreiging van kernwapens bleef echter en hangt 75 jaar later nog steeds als een zwaard van damocles boven onze hoofden.

De gevolgen van de eerste aanval, op de stad hiroshima op 6 augustus, waren gigantisch. Het was de eerste nucleaire aanval op mensen en er was geen waarschuwing gegeven. Door de explosie kwamen vrijwel direct 78.000 mensen om het leven. Van velen werd ieder spoor gewist door de vuurstorm. Door radioactieve straling liep het dodental nog verder op tot ongeveer 140.000 aan het einde van 1945, ruim een derde van de bevolking; Hierna overleden nog tienduizenden aan kanker en verveelvoudigden het aantal miskramen en geboortedefecten. Volgens een in 2004 afgerond onderzoek door de gemeente Hiroshima, heeft Little Boy in totaal 237.062 levens gekost.

Terwijl het stof nog nauwelijks was neergedaald, besloten de Amerikanen om drie dagen later, op 9 augustus, een tweede atoombom te werpen op Nagasaki. Een oppervlakte van 6.7km2 werd met met de grond gelijk gemaakt en opnieuw werden burgers blootgesteld aan zwarte, radioactieve regen. Ook na dit bombardement overleed 1 op de 3 inwoners.

75 jaar geleden was de eerste en de laatste keer dat kernwapens in een oorlog werden gebruikt. Het is immoreel dat met deze wapens zo willekeurig en massaal mensen zijn vermoord. Dit mag nooit weer gebeuren.

Helaas zijn er nog steeds veel te veel kernwapens in de wereld. De ontwikkeling van nucleaire wapens stopte niet in 1945. Moderne kernwapens hebben gemiddeld twintig keer de kracht van Little Boy en zijn op dit moment meer dan 13.000 kernwapens in de wereld, waarvan bijna 2000 op scherp staan en 90% in handen is van de VS en Rusland. Ook in Nederland liggen naar schatting 22 Amerikaanse kernbommen opgeslagen.

De dreiging dat deze wapens zullen worden ingezet is helaas ook reëel. De doomsday clock van het Bulletin of the Atomic Scientists heeft nog nooit zo dicht bij de twaalf gestaan, dankzij klimaatverandering en de dreiging van nucleaire oorlog. Wereldleiders hebben belangrijke verdragen en onderhandelingen gesaboteerd en politieke conflicten in Iran en Noord-Korea blijven onopgelost. Van samenwerking en ontwapening door de nucleaire grootmachten, de VS en Rusland, is geen sprake.

Dit jaar is het 75 jaar geleden dat Hiroshima en Nagasaki werden gebombardeerd en de gemiddelde leeftijd van de overlevenden, de hibakusha, is nu over de 80. Zij hebben nog steeds de diepste wens voor een kernwapenvrije wereld tijdens hun leven, zodat, zoals zij zelf zeggen, “toekomstige generaties nooit de hel op aarde zullen herbeleven.”

Wij steunen hun strijd en eisen dat Nederland niet langer kernwapens huisvest en het wereldwijd verbod op kernwapens van de VN ondertekent. Na 75 jaar is het hoog tijd dat kernwapens uit de wereld verdwijnen.