Nieuws / 13 juni '16 / Niet in mijn naam, Landelijk

Geen feestje voor wapenhandelaars

Van 21 tot 23 juni vindt in Amsterdam de MAST-wapenbeurs plaats. Terwijl het Midden-Oosten in brand staat, verdient de wapenlobby goud geld aan het leveren van wapens in de conflictgebieden. ROOD-voorzitter Merel Stoop: "Niet alleen moedigt de wapenlobby politici aan om de uitzichtloze oorlogen op te voeren, daarnaast betalen grote wapenbedrijven ook nog eens niet of nauwelijks belasting. Deze corruptie is onacceptabel. Wij gaan ze laten weten dat ze niet welkom zijn in Nederland."

MAST (Maritime/Air Systems and Technologies) is een tweejaarlijkse internationale wapenbeurs en conferentie voor wapenindustrie en marine. Van 21 tot en met 23 juni wordt de MAST wapenbeurs in de RAI in Amsterdam gehouden. Mede op uitnodiging van de Koninklijke Marine komen allerlei foute clubs naar Amsterdam.

Zij kunnen op deze beurs contacten leggen met veel dubieuze wapenbedrijven. Zoals Textron, een producent van internationaal verboden clustermunitie. En het Duitse ThyssenKrupp, leverancier van nieuwe onderzeeërs voor de Israëlische marine, geschikt voor het gebruik van kernwapens. Ook andere kernwapenbedrijven zullen aanwezig zijn. Verder zullen de kandidaten voor de peperdure, overbodige nieuwe Nederlandse onderzeeërs zichzelf presenteren.

Stoop: "Kom op 22 juni om 19.00 naar de RAI in Amsterdam. Samen laten we weten dat de oorlog niet in onze naam is en dat de wapenclubs niet welkom zijn!"