Nieuws / 10 december '18 / Leiden

Discussieavond met Sadet Karabulut in Leiden

Oorlog in het Midden-Oosten: nut of noodzaak? Over deze vraag discussieerden Kamerleden Sadet Karabulut (SP) en Sven Koopmans (VVD). De ROOD-groep in Leiden organiseerde de avond in samenwerking met de studievereniging politicologie en de VVD-jongeren.

De discussie was fel, maar dat kan niet anders wanneer de standpunten zó ver uit elkaar liggen. Sven Koopmans betoogde dat de SP mensen in de steek laat wanneer we geen wapens leveren waarmee ze zichzelf kunnen verdedigen. Sadet bleef echter bij haar verhaal van systeemkritiek: “We kunnen de permante oorlog niet stoppen door nóg meer wapens te geven: als er één ding is waar het Midden-Oosten genoeg van heeft, zijn dat wel de wapens”. “Bovendien” gaat ze verder “als het ons echt om vrede en mensenrechten gaat, hadden we allang geen wapens meer aan Saudi-Arabië, Egypte of Turkije verkocht”. De conclusie van de avond: de grote winnaar van de permanente oorlog is de wapenindustrie.

Die conclusie inspireert ROOD Leiden om actie te gaan voeren tegen wapenproducent Airbus, gevestigd in onze stad. Door de positieve reacties weten we dat naast ROOD veel mensen aan het denken zijn gezet.  Eén van de aanwezigen was zelfs zo geïnspireerd dat hij direct lid werd van ROOD.