Nieuws / 14 oktober '17 / Leiden

ROOD Leiden de stad in tegen flex!

Vandaag waren we met ROOD Leiden de stad in om handtekeningen op te halen voor de Young & United petitie tegen flexcontracten. De hoeveelheid flexcontracten is de pan uit gestegen. Flex word nog steeds veelvuldig gebruikt, niet omdat het handig is voor bedrijven of voor werknemers, maar omdat het bedrijven geld bespaard. En dat terwijl het economisch al een tijd beter gaat, nergens voor nodig dus al dat geflex!

In de petitie van Young & United word het volgende gevraagd:

- Een zeker maandelijks inkomen voor werkenden

- Een vast contract bij structureel werk

- Een einde aan de voor-jou-tien-anderen-cultuur.

Dus wat is precies het probleem met flex en waar slaan deze eisen op?

Flexibel werken betekend een tijdelijk contract, bijvoorbeeld van een jaar of maar 3 maanden, 'flexibele' uren, zoals min-max of nul-uren contract waarbij je van te voren niet weet wanneer en hoe vaak je mag gaan werken. Het probleem hiermee is dat je dus ten eerste niet weet hoe lang je nog werk hebt. Als je tijdelijke contract is afgelopen, krijg je dan een verlenging? Krijg je daarna ook een keer een vast contract? Ten tweede weet je met flexibele uren van te voren niet wat je gaat verdienen. Werk je deze week 18 uur, of helemaal niet? Ga je deze maand wel die 400 euro verdienen om je huur van te betalen?  En die 200 om van te leven?

Flexwerk is daarom een groot probleem voor veel studenten die proberen rond te komen tijdens hun studie, maar ook een groot probleem voor jongeren die graag hun carriére en volwassen leven willen starten. Een huis kopen kan niet want je krijgt met zoveel onzekerheid echt geen hypotheek van de bank. Sparen is lastig en je enige terugval. en aan kinderen beginnen terwijl je niet weet of je over een jaar nog werk hebt? Heel veel onzekerheid dus.

Daarnaast word het wel heel gevaarlijk om voor je rechten als werknemer op te komen, want 'voor-jou-10-anderen'. Als je het je werkgever moeilijk maakt, is de kans natuurlijk kleiner dat hij je nog een keer een contract geeft, laat staan een vast contract.

Daarom vragen wij, ROOD en Young & United,  met deze petitie voor meer zekerheid. De economie is weer bijgetrokken, het geld en de werkgelegenheid is er. Geef ons dus ook meer zekerheid en de contracten die we verdienen!